Strona Ekoporadnia.pl wykorzystuje pliki cookies, czyli ciasteczka! To są jedyne ciasteczka, które nie mają kalorii, więc tym razem nie musisz ich ograniczać!

Jeśli wyrażasz zgodę na używanie ciasteczek, zostaną one zapisane w pamięci Twojej przeglądarki.

W przypadku nie wyrażenia zgody, nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony, ale gratulujemy wytrwałości w trzymaniu diety! 

 

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


605 341 491
gabinet@ekoporadnia.pl

Facebook

Dlaczego warto jeść jabłka?

 

Otóż udowodniono, że obecność owoców i warzyw w diecie ma ogromne znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia. Jabłko jest typowo polskim, łatwo dostępnym i tanim owocem, które z powodu swoich cennych właściwości powinno na stałe zagościć w naszym jadłospisie – jest bowiem wyjątkowe! Wiemy o tym dziś, ale sugerowali już to lekarze przed wiekami, bo od 1620 roku znane jest angielskie powiedzenie „an apple a day keeps the doctor away” – czyli, że jedząc jedno jabłko dziennie unikniemy wizyty u lekarza. To błonnik obecny w jabłku sprawia, że po jego spożyciu spada poziom cholesterolu. Naukowcy wykazali, że jedno duże jabłko jedzone codziennie obniża poziom cholesterolu o około 8-11%, a dwa zjedzone jabłka to cholesterol niższy aż o 16%. Zarówno frakcja rozpuszczalna jak i nie rozpuszczalna błonnika obecnego w jabłku korzystnie wpływają na profil lipidowy zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Drugi cenny aspekt prozdrowotnego działania jabłek, to ich udział w zwalczaniu wolnych rodników tlenowych. Właściwości antyoksydacyjne posiada obecna w tych owocach witamina C, a także różne związki fenolowe, w tym szczególnie flawonoidy (pochodne kwercetyny, procyjanidyny, kwas chlorogenowy).Warto pamiętać, że w skórce jabłka tych cennych związków jest aż siedmiokrotnie więcej niż w jego miąższu.

 

Codzienne spożywanie jabłek to wspaniała profilaktyka chorób układu krążenia, nowotworów, a także kuracja anty-aging czyli przeciwdziałanie starzeniu się organizmu. To także skuteczniejsza walka z otyłością.


DOBRY PRZEPIS

Babciny ryż z jabłkami czyli sentymentalny powrót do przeszłości

Każdy z nas ma chyba takie sentymentalne wspomnienia dotyczące potraw z dzieciństwa. Być może jedne skojarzenia są negatywnie, ale pewnie znajdą się też takie, które przywracają wyjątkowy smak ulubionej potrawy oraz obraz ukochanej osoby, która ją przygotowała. Tak, tak - babciny ryż z jabłkami nasuwa mi same dobre skojarzenia! A oto jak się go przygotowuje:
- ryż gotujemy na mleku – bardzo ostrożnie żeby się nie przypalił!
- kwaśne jabłka obieramy i ścieramy na grubej tarce
- naczynie żaroodporne smarujemy lekko masłem i przekładamy warstwami – ryż, jabłka, ryż, jabłka, ryż – posypując każdą warstwę jabłek cynamonem i brązowym cukrem, a górną warstwę czyli ryż –cynamonem i kawałeczkami masła
- zapiekamy około 30 – 40 minut w temperaturze 170-180 stopni
- jeżeli nie boimy się nadmiaru kalorii to gotową porcję ryżu polewamy śmietaną lub sosem waniliowym
A potem delektujemy się tą gorącą słodyczą o urzekającym
jabłkowo-cynamonowym aromacie wspominając beztroskie dzieciństwo i ukochaną babcię!